Polecenie Telnet
Telnet - standard protokołu komunikacyjnego, za pomocą którego można m.in. sprawdzić, czy port danego serwera jest otwarty na komunikację z zewnątrz.
Celem sprawdzenia dostępności portu należy w pierwszej kolejności, zgromadzić poniższe informacje:
* domenę (lub adres ip) np. smtp.iq.pl (86.111.241.19),
* numer portu np. 587 (w tym przykładzie będziemy sprawdzać, czy dostępna jest usługa poczty na porcie 587).
W przypadku systemu Windows należy uruchomić oprogramowanie Telnet, gdyż nie jest ono domyślnie dostępne, zgodnie z poniższą instrukcją.
Przechodząc do Panelu Sterowania, należy wybrać opcje "Programy"(1).
Następnie "Włącz lub wyłącz funkcje systemu Windows"(2).
Po otwarciu okna "Funkcje systemu Windows" zaznaczamy kwadracik widniejący przy nazwie "Klient Telnet"(3) i potwierdzamy poprzez przycisk "OK"(4).
Od tego momentu polecenie telnet jest dostępne w wierszu poleceń. Jedną z możliwości otwarcia wiersza poleceń jest wciśnięcie klawisza systemowego (jego najczęstsza lokalizacja jest między klawiszami CTRL i ALT z lewej strony klawiatury), a następnie wpisania cmd. Na liście rozwijanej powinna pojawić się aplikacja „Wiersz poleceń” a po wciśnięciu klawisza ENTER otworzy się okno programu.
Teraz należy wpisać komendę „telnet smtp.iq.pl 587”, co oznacza nawiązanie połączenia z hostem poczty smtp.iq.pl na porcie nr 587 – komendę zatwierdza się klawiszem ENTER.
Jeżeli port 587 jest otwarty, powinien pojawić się poniższy wynik.