Pomoc

Polecenie Telnet

Telnet - standard protokołu komunikacyjnego, za pomocą którego można m.in. sprawdzić, czy port danego serwera jest otwarty na komunikację z zewnątrz.

Celem sprawdzenia dostępności portu należy w pierwszej kolejności, zgromadzić poniższe informacje:

* domenę (lub adres ip) np. smtp.iq.pl (86.111.241.19),
* numer portu np. 587 (w tym przykładzie będziemy sprawdzać, czy dostępna jest usługa poczty na porcie 587).

W przypadku systemu Windows należy uruchomić oprogramowanie Telnet, gdyż nie jest ono domyślnie dostępne, zgodnie z poniższą instrukcją.

Przechodząc do Panelu Sterowania, należy wybrać opcje "Programy"(1).

zdjęcie poglądowe

Następnie "Włącz lub wyłącz funkcje systemu Windows"(2).

zdjęcie poglądowe

Po otwarciu okna "Funkcje systemu Windows" zaznaczamy kwadracik widniejący przy nazwie "Klient Telnet"(3) i potwierdzamy poprzez przycisk "OK"(4).

zdjęcie poglądowe

Od tego momentu polecenie telnet jest dostępne w wierszu poleceń. Jedną z możliwości otwarcia wiersza poleceń jest wciśnięcie klawisza systemowego (jego najczęstsza lokalizacja jest między klawiszami CTRL i ALT z lewej strony klawiatury), a następnie wpisania cmd. Na liście rozwijanej powinna pojawić się aplikacja „Wiersz poleceń” a po wciśnięciu klawisza ENTER otworzy się okno programu.

Teraz należy wpisać komendę „telnet smtp.iq.pl 587”, co oznacza nawiązanie połączenia z hostem poczty smtp.iq.pl na porcie nr 587 – komendę zatwierdza się klawiszem ENTER.

zdjęcie poglądowe

Jeżeli port 587 jest otwarty, powinien pojawić się poniższy wynik.

zdjęcie poglądowe

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie? Zadaj je nam!

Obowiązek informacyjny

Niniejsza Polityka Prywatności określa zasady korzystania z serwisu internetowego oraz informuje o sposobach ochrony prywatności danych osobowych użytkowników serwisu internetowego znajdującego się pod adresem www.iq.pl, zwanego dalej Serwisem.